תביעות ייצוגיות בתחום הרכב

נישה מיוחדת בתחום התובענות הייצוגיות בדיני צרכנות, הוא תחום התביעות הייצוגיות נגד יצרני ויבואני רכבים.

התביעות הייצוגית בתחום זה מוגשות בדרך כלל בגין תקלות ייצור או תקלה סדרתית ברכבים המיוצרים בחו”ל ומשווקים על ידי יבואני הרכב השונים בישראל.

חשוב להדגיש, כי רכב הינו מוצר צריכה בעל מאפיינים מיוחדים ביחס למוצרי צריכה אחרים:

  1. רכב הינו אחד ממוצרי הצריכה היקרים ביותר. למעשה, לרוב, זהו המוצר היקר ביותר שרוכש אדם בחייו, למעט דירת המגורים;
  2. רכב הינו מוצר עתיר טכנולוגיה המורכב ממכלולים שונים ומערכות רבות ובין היתר: המנוע, מערכת הפליטה, מערכות ההיגוי והשליטה (הגה, תיבת הילוכים, לוח מחוונים), שלדת הרכב ועוד. הרכבים המודרניים משלבים גם במכלולים המכניים הקלאסיים, חיישנים, בקרים ומערכות מחשוב שונות, כך שמבנה הרכב במהלך השנים הפך למורכב ולעיתים גם עתיר תקלות.
  3. רכב הינו מוצר עתיר שימוש, הן מבחינת זמן השימוש היומי והן מבחינת משך השימוש בשנים. המדובר במוצר שעתיד לשמש צרכן או מספר צרכנים שעות רבות ביום ובמשך שנים ארוכות ולפיכך נתון לבלאי ותקלות.
  4. רכב הינו מוצר אשר השימוש בו עתיר סכנות לפיכך מחייב קיומן של מערכות בטיחות תקינות ואלמנטים בטיחותיים ייחודיים; ברכבים המודרניים קיימים מנגנוני ואביזרי בטיחות רבים אשר נועדו להגן על הנוסעים ברכב ועל משתמשים אחרים בדרך (נהגים ונוסעים אחרים, הולכים רגל ועוד).בקטגוריה זו ניתן להצביע על:
    מערכות בטיחות או הגנה פסיביות הקיימת ברכב, היינו מערכות שנועדו לצמצם את הנזקים הגופניים שעלולים להיגרם לנוסעי הרכב כגון: חגורת בטיחות, כריות אוויר, שלדת תא הנוסעים, משענת ראש ועוד.
    מערכות בטיחות אקטיביות שנועדו למניעת תאונות או צמצום נזקיהן – כגון מערכות לבקרת יציבות ובקרת שיוט, מערכות התראה מפני התנגשות או תאונה, מערכות לשמירת מרחק מלפנים ועוד.

נוכח האמור, קיימת חשיבות עליונה להגשת תביעות ייצוגיות בתחום זה, לשם השגת המטרות הבאות:

  • הבטחת בטיחות הרכב לנוסעיו ומשתמשים האחרים בדרך;
  • פיצוי הצרכנים בגין תקלות הייצור;
  • הארכת האחריות בגין מכלולים הנוטים לתקלות ועוד;

תחום הרכב הינו נישה ייחודית בתחום התובענות הייצוגיות הצרכניות, המחייבת לעיתים גם מיומנויות ייחודיות:  

  • הכרת הרגולציה הקיימת בתחום ותביעות המתנהלות ברחבי העולם;
    מאחר והרכבים משווקים ברחבי העולם, לעיתים קרובות, תקלות המתרחשות בישראל, מתרחשות גם ברחבי העולם וזכו להתייחסות קודמת בארצות שונות.
  • התמודדות משפטית ומקצועית עם אתגר הוכחת תקלת הייצור או התקלה הסדרתית – להבדיל למשל מתקלה מקרית או תקלה הנובעת משימוש שגוי ברכב או בטיפול בו.
  • איתור מומחים מטעם התביעה והתמודדות עם מומחי מטעם חברות הרכב.
    פעמים רבות נדרשת בתביעות ייצוגית מסוג זה, הגשת חוות דעת מקצועית של מומחה בתחום הרכב להוכחת תקלת הייצור, כבר בשלב הבקשה לאישור התובענה הייצוגית.
    בנוסף נדרש, פעמים רבות, במהלך ניהולה של התביעה, חקירת המומחים מטעם יצרני או יבואני הרכב והתמודדות מקצועית עם טענותיהם.
  • הכרת ההסדרים הייחודים לפיצוי הלקוחות בתחום זה בעת ניסוח הסעדים וניהול מו”מ לפשרה בתביעה ייצוגית. 

משרדנו מנהל בימים אלה תביעה ייצוגית כנגד צ’מפיון מוטורס וקבוצת פולקסווגן בגין תקלה סידרתית במשאבת המים ברכבים מסוג סקודה (סופרב, אוקטביה ועוד ), פולקסווגן (פסאט, גולף, פולו ועוד) אאודי (A1, A3, A4, Q3, Q5, A5, A6, S3, TT)  וסיאט (לאון קופרה, איביזה fr).

להרחבה לחץ כאן >>