תביעה ייצוגית נגד שופרסל – שוברי קנייה

התביעה הוגשה באמצעות משרד עוה"ד צמח – שאשא ומשרד עורכי הדין כהן  ישראלי ושות' לבית המשפט המחוזי במחוז מרכז (מספר הליך: ת"צ 48307-10-17);

בהתאם למפורט בבקשה לאישור תובענה ייצוגית:

שופרסל, רשת שיווק המזון הגדולה בישראל, מפעילה את מועדון הלקוחות הגדול בישראל, הכולל כ-1.8 מיליון לקוחות.

ההטבה העיקרית אותה עשוי להפיק חבר מועדון הרוכש בסניפי הרשת או באתר האינטרנט שופרסל אונליין היא צבירת נקודות ביחס של נקודה אחת לקניה בגובה שני שקלים.

לקוח אשר צובר 4,000 נקודות (כלומר מבצע רכישות בסך כולל של 8,000 ₪) זכאי לקבלת החזר כספי בסך 30 ₪.

לטענת התובע, כאשר מדובר בלקוח הרוכש מאתר האינטרנט שופרסל אונליין, ההחזר הכספי משולם ישירות לחשבונו האינטרנטי, והסכום מופחת אוטומטית מהעסקה הבאה.

לעומת זאת, ללקוחות הרוכשים בסניפי הרשת, שולחת שופרסל שוב –  "שיק" – לכתובתו של הלקוח, זאת למרות, שביכולתה של שופרסל לגרום לזיכוי הלקוח באופן אוטומאטי בעת עריכת קניה בקופה.

עניינה של התובענה בהפרת חוק הגנת הצרכן ואף בקביעת תנאים מקפחים בחוזה אחיד, בידי שופרסל, בקשר עם השוברים אותם היא שולחת ללקוחותיה.

שופרסל בחרה להגביל את תוקפם של השוברים לתקופה של חודשים בודדים (לכל היותר) ולקבוע כי לקוח שלא הספיק לנצל את השובר (או כזה שהשובר לא הגיע לידיו מסיבה כזו או אחרת) אינו זכאי לקבלת שובר חדש. התנהלותה של שופרסל מנוגדת להוראות חוק הגנת הצרכן, שכן תוקפם של השוברים, אמור להיות, לכל הפחות, 5 שנים ממועד הנפקתם.

כמו כן, התנאים אותם קבעה שופרסל כתנאי למימוש השוברים ו/או לקבלת ההטבה (הקבועים בתקנון מועדון הלקוחות ועל גבי השוברים עצמם) הינה תנאים מקפחים כמשמעותם בהוראות חוק החוזים האחידים.

המגבלות שהציבה שופרסל למימוש השוברים גרמו וגורמים לכך שחלק נכבד מהשוברים שמוציאה שופרסל אינם ממומשים כלל והנקודות שצברו הלקוחות יורדות לטימיון.

סכום התביעה המצטבר (סכום השוברים שלא מומש על ידי לקוחות שופרסל) מוערך בסך של כ- 63 מיליון ₪.

בתביעה זו הוגש הסכם פשרה לאישורו של בית המשפט. להרחבה בעניין הסכם הפשרה לחץ כאן>>

הסכם הפשרה אושר על ידי בית המשפט המחוזי ביום 14/12/2021. להרחבה לחץ כאן>>